Powered By Blogger

tisdag 1 juni 2010

Nu är jag en av alla andra....


.....arbetslösa....
Jag hatar det, men tyvärr har det blivit så, inget man ber om precis.

Skrev in mig på AF idag som första dagen arbetslös.... jag har iofs varit hemma i tre månader, men då har jag ju haft mitt på det torra genom vanlig utbetalning på kontot, iom friställning av jobb. Man känner sig som en "lyxhustru", när man utan att något att göra, bara glida runt, får kulorna att trilla in, tjing-tjing, på kontot...så kunde det väl varit alltid tycker jag, ekonomiskt oberoende, det hade varit grejor det.

Jag hade absolut fått tiden till att gå. Ser bara när jag sitter vid datorn på dagarna vad tiden springer iväg. Och hade man tillika varit oberoende av pengar, då hade man ju kunnat göra en del utsvävningar, kanske t.o.m dagligen med shopping hit och dit, inte fel. Jag äääääääääääääälskar att shoppa, till mitt stora förtret. NU är det slut på det roliga, nu är jag fast i AF:s nät.... men jag kommer inte till att bli där länge om jag själv får vara med att bestämma. Jag har helt enkelt bestämt mig för att hitta ett jobb fortare än kvickt...helst innan denna ljuvliga sommar är överstånden. Kan tänka mig ett jobb där jag börjar sisådär i augusti...men allt handlar ju om ekonomin..., tyvärr. Ekonomin ja, det kan ju snabbt rasa.... får se om man får beviljat a-kassa nu när man ska vara med i det där systemet. Säga vad man vill, men det är inte bara fördelar med att vara anställd i DK, för när man ska in i det svenska systemet igen, finns det käppar stora som eke-träd....och de har jag bestämt mig för att fälla nu...men hull och hår, och motorsåg om det behövs.

Som tur är har man vänner som är omtänksamma och vill hjälpa. Det finns alltid en vän, till en vän, till en vän, som känner en annan vän som har möjlighet att hjälpa till som sista länken i kedjan. Idag gäller det att ha kontakter, ett stort brett kontaktnät som sprider sina tentakler på alla områden....får se om mitt kontaktnät är stort nog...jag håller mina tummar och tår att jag inte ska belasta det svenska samhället för mycket, när jag har varit jobbflykting under 4 år!

Nåja, jag målar inte f-n på väggen...nu får vi se vad de går för de där myndigheterna.... håll i hatten, här kommer Pia P med buller och bång!

So long!

3 kommentarer:

  1. Det är bra att du är så positiv musse!!! Det kommer att ordna sig, det gör det alltid, men ibland är det svårt att i stundens hetta se hur det ska lösas. Men du är så ambitiös o duktig så det kommer gå hur bra som helst!

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att du tittade in på min blogg =)
    Håller med dig det är rent skit att behöva vara inskriven på ams, och dessutom tycker jag att hela systemet är värdelöst. Det är så knasiga bestämmelser. Jag letar själv jobb nu efter att min mammaledighet är slut. Det är svårt men som sagt.. både för min egenskull och för ekonomin så MÅSTE jag ha ett jobb snart. Har fått ett vik på ca 50% till den sista sep. Bättre än inget men jag söker ff och hoppas på en heltid.

    Allt verkar bra med dig annars. Njut av dagarna du är hemma nu över sommaren (mellan jobbsöken)för helt plötsligt står du där med ett heltidsjobb...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Tack för ert stöd... ja, jag ska nog hitta något...jobb finns, men vi är många om det.

    Nina; Ja, jag är av den positiva naturen, så allt löser sig bara man har tålamod.

    Sandra; Hoppas det löser sig för dig oxå. De har verkligen konstiga bestämmelser, tycker nog att vi klarar oss bättre utan deras "hjälp". Jag tycker din blogg är väldigt underhållande att läsa, du är duktig på att skriva. Du bor oxå jättefint verkar det som, nära natur, toppen för barnen att växa upp i.

    Ha de bra ni båda. Kram från Pudding.... <3

    SvaraRadera